Wat doet een huismeester?

Een huismeester is vaak een persoonlijk verlengstuk van de beheerder van een gebouw. Meestal is de huismeester niet fulltime aanwezig, maar fungeert hij of zij als direct aanspreekpunt voor de bewoners en draagt bij aan het welzijn en woongenot van de bewoners.

Problemen oplossen

Wanneer de huismeester aanwezig is, staan vaak bepaalde taken op de agenda, zoals het oplossen van actuele problemen in het gebouw. Dit zijn meestal kleinere zaken zoals een lekkende kraan of een verstopte afvoer. De huismeester staat paraat om snel en efficiënt oplossingen te vinden op locatie.

Toezicht op veiligheid

Een goede huismeester houdt toezicht op de veiligheid van het complex. Bij aanwezigheid maakt hij of zij preventief rondes door en om het gebouw. Brandveiligheidssystemen worden gecontroleerd, toegangscontroles gehandhaafd en algemene veiligheidsvoorschriften nageleefd. Daarnaast ziet de huismeester erop toe dat de huisregels door de bewoners worden opgevolgd.

Coördinator

In een gebouw vinden vaak werkzaamheden plaats en worden goederen geleverd door externe bedrijven. De huismeester coördineert dit alles, zorgt dat noodzakelijke reparaties en onderhoudstaken tijdig worden uitgevoerd en minimaliseert overlast voor de bewoners. Daarnaast beheert de huismeester de gemeenschappelijke ruimtes, zoals gangen en trappenhuizen, zodat deze altijd netjes en verzorgd zijn.

Aanspreekpunt

De huismeester is het eerste aanspreekpunt voor bewoners en vormt de schakel tussen bewoners en beheerder of verhuurder. Of het nu gaat om het doorgeven van klachten, aanvragen van reparaties of melden van overlast, de huismeester staat altijd klaar om te helpen en ondersteunen.

De huismeester speelt dus een essentiële rol in het bevorderen van een aangename en goed georganiseerde leefomgeving voor alle bewoners.

Bekijk onze video over de rol van de huismeester:

Marije Lim

Geschreven door:

Marije Lim |

Marije Lim (1977) is sinds 2006 mede-eigenaar van Interhouse Nederland en Interhouse vastgoedmanagement Lisse. Na het afronden van haar studie bedrijfseconomie aan de HES te Amsterdam en enkele baantjes komt zij in 1999 terecht bij het recent gestartte Interhouse verhuurmakelaars. Zij richt zich voornamelijk op de beheerwerkzaamheden en financiële zaken. Inmiddels zijn we meer dan 25 jaar verder. Marije is dagelijks op het hoofdkantoor werkzaam, waarbij zij financieel, administratief en ondersteunend werk doet voor haar directe medewerkers, maar ook voor andere Interhouse-vestigingen. Marije en haar vastgoedmanagementteam beheren vanuit het hoofdkantoor in Lisse woningportefeuilles in de Duin- en Bollenstreek, Haarlemmermeer en Amsterdam en omgeving. Hierbij ontzorgen zij verhuurders van A tot Z. Zij is bijzonder ervaren en een échte specialist op het gebied van vastgoedmanagement.

Ga terug

Meer van onze blog:

18 november, 2025

Tijdelijke verhuur van een woning voor je studerende kind: zo werkt het sinds 1 juli 2024

Toen Wim en Lilian hoorden dat hun dochter Sofie was aangenomen op de Universiteit Leiden, ging de vlag natuurlijk uit! Al snel begonnen er ...
Lees meer
Verhuurmakelaar Leiden
30 oktober, 2025

Woning verhuren in Leiden

Leiden is een historische stad die veel te bieden heeft. Het is de thuisbasis van de oudste universiteit van Nederland, waardoor het een ...
Lees meer
Woningdelen Amsterdam
30 oktober, 2025

Woning verhuren aan expats in Amsterdam

Als u een woning heeft in Amsterdam en deze wilt verhuren, kan het interessant zijn om deze te verhuren aan expats. Expats zijn mensen die ...
Lees meer