Wat leuk dat je een een woning hebt gevonden die goed bij je past!
Hieronder hebben we 10 stappen uiteengezet die je doorloopt voordat je de woning kunt huren.
Heb je andere vragen die hier niet vindt?
Check dan onze pagina met veelgestelde vragen
of neem contact op met ons kantoor.
Stap 1:
Voorstel doen onder welke condities je de woning wilt huren
Formuleer een compleet voorstel inclusief alle condities waaronder je de woning wilt huren. Voeg ook een introductie van jouzelf en een eventuele medehuurder/bewoner toe. Let op, het doen van een voorstel is niet vrijblijvend. Als jouw voorstel wordt geaccepteerd, komt een bindende huurovereenkomst tot stand (artikel 6.217 BW).

Stap 2:
Jouw voorstel wordt aan de verhuurder/eigenaar voorgelegd
We sturen uw voorstel, inclusief uw geschreven introductie naar de verhuurder/eigenaar van de woning. Wij geven de verhuurder/eigenaar toelichting op en advies over het voorstel. De eindbeslissing over acceptatie van een voorstel ligt altijd bij de verhuurder/eigenaar.
Let op, als uw voorstel wordt geaccepteerd komt een bindende huurovereenkomst tot stand (artikel 6.217 BW).

Stap 3:
Je ontvangt per e-mail een terugkoppeling op jouw voorstel en er volgt of onderhandeling of direct een akkoord
Zodra akkoord is bereikt over de condities is volgens het Nederlands recht nu een bindende huurovereenkomst tot stand gekomen. Akkoord is wel onder voorbehoud van een positieve, door Interhouse uit te voeren screening. Een screening is een formaliteit en valt in de meeste gevallen positief uit. We gaan er vanuit dat de opgevraagde informatie een onderbouwing is van jouw aan ons aangegeven situatie. Daarnaast gaan wij ervan uit dat een
kandidaat huurder zelf de juiste inschatting heeft gemaakt qua vaste maandelijkse (woon)lasten en inkomsten.

Stap 4:
Jij ontvangt een document ter ondertekening waarin alle overeengekomen voorwaarden nogmaals uiteen worden gezet
Dit document dien je voor akkoord te ondertekenen en retour zenden. Je ontvangt hiervoor een link naar ons digitale ondertekeningomgeving ‘SigningHub’.

Stap 5:
Je ontvangt een beveiligde link om digitaal documenten aan te leveren. Interhouse voert een uitvoerige screening uit
Je dient documenten aan te leveren ter verificatie van jouw identiteit en bewijs van inkomen. In onderstaand overzicht zetten we uiteen welke documenten wij nodig hebben. Je ontvangt een losse e-mail met een beveiligde link naar onze digitale kluis. Daarin kun je jouw persoonlijke gegevens uploaden. Als eventueel aanvullende documentatie nodig dan nemen we contact met jou op.
Benodigde documenten per situatie:
Loondienst:
– Drie recente, originele pdf-salarisstroken
– Origineel gegenereerde pdf-bankafschriften waarop de bijschrijvingen van deze salarissen zichtbaar zijn
– Getekende arbeidsovereenkomst
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
– Verhuurdersverklaring van jouw huidige verhuurder als je u nu al een woning huurt
Zelfstandig ondernemer:
– Verklaring accountant/boekhouder met de nettowinst van de afgelopen drie jaar
– Recent uittreksel van de KvK
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
– Verhuurdersverklaring van je huidige verhuurder als je nu al een woning huurt
Als je DGA bent, volstaat een verklaring van de accountant/boekhouder niet. De volgende documenten t.b.v. het aantonen van het inkomen zijn dan vereist:
– Drie recente, originele PDF salarisstroken
– Origineel gegenereerde PDF bankafschriften waarop de bijschrijvingen van deze salarissen zichtbaar zijn
Company lease:
– Recent uittreksel KvK
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van de ondertekeningsbevoegden
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
Studenten:
– Bewijs van inschrijving onderwijsinstelling
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle bewoners
– Indien van toepassing, een kleurenfoto van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning van alle bewoners
– Garantstellingsverklaring ondertekend door garantsteller (indien gehuwd, dienen beide partners te tekenen), een template van dit document hebben wij beschikbaar
– Kleurenfoto van een geldig identiteitsbewijs van alle garantstellers
– Drie recente, originele pdf-salarisstroken
– Origineel gegenereerde pdf-bankafschriften waarop de bijschrijvingen van deze salarissen zichtbaar zijn

Stap 6:
Na een succesvolle screening ontvang je een concept huurovereenkomst
Lees de concept huurovereenkomst en de bijbehorende algemene voorwaarden goed door. Als er vragen zijn over de inhoud dan is dit het moment om dat aan te geven. Tevens ontvangt je een factuur van Interhouse voor de eerste huurbetaling en de waarborgsom. Graag ontvangen wij de huurovereenkomst digitaal ondertekend retour. Als je vragen hebt, dan verwijzen we jou graag op onze sectie met veelgestelde vragen of verzoeken we jou om contact op te nemen met ons kantoor. Je ontvangt hiervoor een link naar ons digitaal ondertekeningsomgeving ‘SigningHub’.

Stap 7:
Afsluiten leveringsovereenkomsten energie, water, internet en televisie
Dit is het moment om te onderzoeken welke leveranciers voor energie, water, internet en televisie het beste bij jouw wensen passen. Let op dat bij het aanvragen van een internetabonnement wachttijden van toepassing kunnen zijn. Wij kunnen je op verzoek in contact brengen met een adviseur. Als je vragen hebt vind je deze inclusief antwoorden wellicht op onze sectie met veelgestelde vragen. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met ons kantoor.

Stap 8:
Planning van startdatum huurovereenkomst en tijdstip sleuteloverdracht
LET OP: De volledige eerste betaling van de factuur dient zichtbaar op de bankrekening van Interhouse te zijn voldaan voordat de sleuteloverdracht kan plaatsvinden. Een betaalbewijs is helaas niet voldoende.
TIP: er kan een limiet op het bedrag zijn dat je per dag/per keer mag overmaken. Dit limiet kun je verhogen, maar dat kan tijd kosten. Als de betaling van een buitenlands rekeningnummer komt, dan kan het een aantal dagen duren voordat de betaling zichtbaar is op onze rekening, houd hier rekening mee. Omdat Rusland onder de sanctielanden valt worden betalingen vanuit Rusland niet geaccepteerd. Houdt alstublieft rekening met bovenstaande punten.

Stap 9:
Tijdens de sleuteloverdracht
Een medewerker van Interhouse voert een uitgebreide inspectie op jouw nieuwe huurwoning uit. Er wordt een inspectierapport opgesteld en er wordt een gedetailleerde fotorapportage gemaakt (deze dient tevens als inventarislijst). Zo worden de staat van de woning inclusief de meterstanden en het aantal overgedragen sleutels allemaal nauwkeurig vastgelegd. Ons advies is om de woning zelf in de dagen na de sleuteloverdracht tevens goed te controleren. Eventuele gebreken die niet tijdens de inspectie zijn geconstateerd verzoeken wij om zo snel mogelijk aan ons door te geven.

Stap 10:
Na de sleuteloverdracht
Vanaf dit moment kun je volledig van de woning gebruik maken. Vanaf dit moment ben je tevens verantwoordelijk voor de woning. Heb je vragen tijdens de bewoning? Kijk dan in de huurovereenkomst wie jouw aanspreekpunt is. Verder kun je ook in onze sectie met veelgestelde vragen veel informatie vinden voor huurders.
Veel woonplezier gewenst!
Plan een vrijblijvende kennismaking
We zijn benieuwd naar jouw verhaal en denken graag mee over je woon- of vastgoedplannen. Neem contact op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Zoek een interhouse vestiging
