Daar is hij dan en ook al per 1 juli 2023; De Wet goed verhuurderschap.

In een krappe woningmarkt zijn er helaas verhuurders die het wat minder nauw nemen met de regels en met het woongenot van hun huurders. In onze beleving gaat het om een heel klein deel van de verhuurders, maar in het huidige politieke klimaat was er voldoende steun om de Wet goed verhuurderschap aan te nemen. Wij steunen absoluut het hoofddoel van de wet, het wordt echter ook weer pijnlijk duidelijk dat de beleidsmakers zich weinig in de praktijk begeven.

Wat gaat er gebeuren

Er is nog relatief veel onduidelijk en nog niet voldoende uitgewerkt. Maar in hoofdlijnen wil de overheid met de Wet goed verhuurderschap slecht verhuurgedrag tegengaan. Daartoe krijgen gemeenten vergaande bevoegdheden, onder te verdelen in drie instrumenten:

  1. Zeven algemene regels voor goed verhuurderschap
  2. Gemeentelijk meld- en informatiepunt
  3. Een optioneel in te voeren vergunningsstelsel

1. Zeven algemene regels voor goed verhuurderschap

  1. Het tegengaan van discriminatie: Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten duidelijk maken hoe de selectie van huurders werkt en op welke gronden huurders worden toe- of afgewezen. Update: Het verplichte protocol dat hier onderdeel van uitmaakt is per 1 januari 2024 van kracht.
  2. Het tegengaan van intimidatie: Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten zich onthouden van elke vorm van intimidatie of dreigen. Dit geldt voor fysieke intimidatie, maar ook bijvoorbeeld dreigen met het niet terugbetalen van de waarborgsom.
  3. Waarborgsom: De waarborgsom mag maximaal tweemaal de kale huurprijs bedragen en moet binnen 14 dagen na beëindiging worden terugbetaald. Bij schade of verrekeningen geldt een termijn van 30 dagen. Deze regeling geldt ook voor lopende huurovereenkomsten.
  4. Informatieplicht: Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten huurders informeren over:
    • Rechten en plichten van de huurder ten aanzien van het gehuurde, voor zover niet in de huurovereenkomst opgenomen
    • De hoogte, wijze en termijnen van terugbetaling van de waarborgsom
    • Contactgegevens van een contactpunt voor zaken die het gehuurde betreffen
    • Contactgegevens van het meldpunt van de gemeente Update: verplicht vanaf 1 januari 2024
    • Servicekosten, inclusief jaarlijkse kostenspecificatie aan de huurder
  5. Schriftelijkheidsvereiste: De huurovereenkomst dient schriftelijk te worden vastgelegd.
  6. Servicekosten: Alleen wettelijk toegestane servicekosten mogen in rekening worden gebracht naast de kale huurprijs.
  7. Verbod op dubbele bemiddelingskosten: Huurbemiddelaars mogen geen dubbele bemiddelingskosten in rekening brengen. Gemeenten mogen hierop handhaven.

2. Gemeentelijk meld- en informatiepunt

Gemeenten worden verplicht om een meld- en informatiepunt in te stellen. Verhuurders moeten de contactgegevens hiervan aan huurders verstrekken. Het meldpunt biedt een laagdrempelige manier om ongewenst verhuurgedrag te melden, waarna de gemeente kan optreden met boetes of last onder dwangsom.

In de handreiking van VNG aan gemeenten worden meldpunten vaak gekoppeld aan huurteams. Deze huurteams hebben soms weinig oog voor de belangen van verhuurders, wat de huurmarkt juist kan polariseren.

3. Optioneel vergunningsstelsel

Gemeenten kunnen gebieden aanwijzen waar alleen verhuur met vergunning is toegestaan. De gemeente moet motiveren waarom de vergunningsplicht geldt en dat de leefbaarheid onder druk staat. Het verkrijgen van een vergunning is doorgaans geen probleem; weigeringsgronden gelden alleen in specifieke situaties. Voor verhuur aan arbeidsmigranten kan een vergunningplicht gelden voor de gehele gemeente.

Kort samengevat: wat moet je als verhuurder concreet weten en doen

Nogmaals, niet alles is duidelijk en veel is nog niet volledig uitgewerkt.

Voor 1 juli 2023: Voorbereiden op de wetgeving; van toepassing op huurovereenkomsten die ingaan na 1 juli (uitgezonderd de informatieplicht en de regeling met betrekking tot de waarborgsom).

Na 1 juli 2023:

  • Geen waarborgsom hoger dan tweemaal de kale huurprijs en juiste termijnen aanhouden bij terugbetaling
  • Huurders voorzien van verplichte informatie: nieuwe huurovereenkomsten direct bij het contract, zittende huurders vóór 1 juli 2024
  • Verhuurbemiddelaars/verhuurders moeten een schriftelijk selectieprotocol hebben, tenzij onderhands verhuurd

Kritische noot

Malafide verhuurders moeten worden aangepakt, maar goeden lijden onder een klein aantal kwaden. Extra administratieve druk valt samen met andere maatregelen die de huurwoningvoorraad beïnvloeden. Huurdersbescherming is belangrijk, maar een gemeentelijk meldpunt kan ook leiden tot onterecht onderzoek door kwaadwillende huurders. Het zou eerlijker zijn als verhuurders ook kunnen melden.

Berusten

Deze wet zal waarschijnlijk zijn weg vinden. Experts worden steeds belangrijker voor verhuur, omdat verhuurders zich door een woud van regels en wetgeving moeten slaan. Onze mensen worden bijgeschoold en de huurovereenkomsten worden aangepast om volledig te voldoen aan de nieuwe wetgeving.

Tomas Lim

Geschreven door:

Tomas Lim |

Tomas behoort tot de 'harde kern' van Interhouse. Meer dan 16 jaar geleden startte hij bij Interhouse verhuurmakelaars Sassenheim als verhuurmakelaar. De laatste jaren was hij vestigingsmanager en heeft in die hoedanigheid o.a. veel vraagstukken van verhuurders voorbij zien komen. Sinds 2015 is Tomas verbonden aan Interhouse Nederland; het hoofdkantoor van alle Interhouse vestigingen. Sinds 2024 is hij zelfs partner bij Interhouse Nederland. Hij verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van de franchise formules en biedt hij support aan alle vestigingen in Nederland. Door de combinatie van zijn eigen praktijkervaringen en inmiddels ook alle voorkomende vraagstukken van verhuurders uit de verschillende regio's te hebben behandeld behoort hij tot een van de best geïnformeerde personen uit de branche. Deze praktijkkennis in combinatie met zijn van oorspronkelijke juridische achtergrond maken hem bijzonder waardevol voor de Interhouse groep en diens relaties. Tel daar nog eens zijn professionele fotografie-vaardigheden en gevoel voor en kennis van (online)marketing bij op, dan heeft u een goed beeld van zijn motivatie en ervaring.

Ga terug

Meer van onze blog:

18 november, 2025

Tijdelijke verhuur van een woning voor je studerende kind: zo werkt het sinds 1 juli 2024

Toen Wim en Lilian hoorden dat hun dochter Sofie was aangenomen op de Universiteit Leiden, ging de vlag natuurlijk uit! Al snel begonnen er ...
Lees meer
Verhuurmakelaar Leiden
30 oktober, 2025

Woning verhuren in Leiden

Leiden is een historische stad die veel te bieden heeft. Het is de thuisbasis van de oudste universiteit van Nederland, waardoor het een ...
Lees meer
Woningdelen Amsterdam
30 oktober, 2025

Woning verhuren aan expats in Amsterdam

Als u een woning heeft in Amsterdam en deze wilt verhuren, kan het interessant zijn om deze te verhuren aan expats. Expats zijn mensen die ...
Lees meer