We zijn verhuisd naar een gemeubileerde woning die
1) niet schoon was (ontlastingsvlekken op het tapijt die met één tapijtreinigingsbeurt konden worden verwijderd, kapotte stukken speelgoed achtergelaten in glaswerk en serviesgoed, opgestapelde papieren en afval achtergelaten onder meubels, ontlastingsvlekken in toiletten, enz. (ik kan nog wel even doorgaan)
2) kapotte apparaten had (wasmachine/droger niet goed aangesloten, waardoor de vloer onder water kwam te staan, vriezer boven kapot, vijverpomp kapot)
3) kapotte meubels had (dressoirs die volledig instabiel waren en omvielen/wiebelden, gebroken en gebarsten borden en glazen die geen vloeistof konden bevatten, poefs waarvan de veren volledig verdwenen waren en die geen gewicht konden dragen, traptapijt dat niet aan de trap was bevestigd, wat slip- en veiligheidsproblemen veroorzaakte, enz.
4) niet-werkende elektriciteit had (meerdere stopcontacten werkten niet, ventilatie in de badkamer werkte niet, waardoor het alarm afging na een warme douche)
5) slechte overdracht (op de foto bij het inchecken waren 4 sets sleutels te zien, maar we kregen meer dan 50 sleutels zonder informatie of labels). We vroegen om instructies voor de open haard en kregen als antwoord “hout”.
6) Er lag rommel achter. We trokken lades open en vonden daar kapotte zonnebrillen, hoeden die duidelijk al jaren niet meer gedragen waren, Tupperware-bakjes die niet in elkaar pasten, enz.
7) De items die zowel op de foto’s in de advertentie (die genomen waren vóór de vorige huurder, realiseerden we ons) als bij de inspectie door onze makelaar vermeld stonden, waren veranderd, dus de inrichting was niet wat we verwacht hadden. Alle tv’s waren weg, een bureau was verdwenen, er was een eenpersoonsmatras achtergelaten zonder bedframe, enz.
De communicatie van het makelaarskantoor Interhouse was niet bepaald ideaal. Als we een defect melden, zeggen ze dat niemand dat probleem eerder heeft gehad. Het is duidelijk dat bij het inchecken geen van de stopcontacten is getest. Ze doen dit ook af als problemen van de huurder, ondanks dat ze adverteren met een gemeubileerde woning.
Ik raad op dit moment niet aan om bij hen te huren als u een soepel proces wilt. Ik zal mijn bericht aanpassen als er in de komende twee jaar iets verbetert.
Als u toch via hen moet huren, documenteer dan alles via e-mail en dwing hen om aanvullingen toe te voegen aan hun check-in foto’s. Probeer elk stopcontact en elke schakelaar. En als ze u “vragen” of ze iemand kunnen sturen, dan vragen ze dat niet, maar hebben ze al iemand gestuurd. Dat is nogal vervelend en een gebrek aan respect voor persoonlijke ruimte en tijd.

